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„Wenn du in Eile bist, dann gehe langsam.“ – Diese chinesische Weisheit stellt der Schweizer Komponist und Schlagzeuger Gregor Lisser seinem Albumdebüt mit dem Gregor Lisser Double Quartet als Motiv zur Seite. Auf On Eleven, so nennt er dieses Erstlingswerk, erforscht Lisser dann auch in sieben Kompositionen und der Bearbeitung von Coleman’s Lonely Woman auf so komplexe wie spannungs-geladene und eingängige Weise, wie Entschleunigung musikalisch zum Ausdruck gebracht werden kann. Bereits der Titel On Eleven gibt Hinweise auf die künstlerische Essenz des Albums, bedeutet dieser umgangssprachliche Ausdruck in der deutschen Übersetzung doch soviel wie: „zu Fuß unterwegs sein“. Und in der Tat – die Inspiration für seine sämtlichen Kompositionen erfährt der Schweizer Ausnahmemusiker während langer Spaziergänge in der Natur. 

 

„Geschwindigkeit ist zum Mantra unserer Zeit geworden. Zugleich funkelt in der Langsamkeit eine Faszination, die ihres gleichen sucht.“, so der Künstler. Doch wer nun getragene Monotonie hinter seinen Kompositionen vermutet, der wird schon mit dem hellwachen State Of Mind, dem Opener des Albums, eines Besseren belehrt!

 

Fast schon ein wenig provokant sieht Lisser sich selbst als „Zeitgestalter am Instrument, der als Schlagzeuger die Zeit in regelmäßige oder unregelmäßige Abschnitte teilt“ – Machtfantasien eines jungen Musikers? Keinesfalls! Sondern Umschreibung einer höchst eindringlichen mentalen – und im Ergebnis musikalischen Auseinandersetzung mit dem Thema Entschleunigung, einer Gelassenheit, die beim intensiven Hören der Musik unweigerlich auf den Hörer übergeht. Jedem der acht Stücke liegt dabei eine prägende Emotionalität oder Affektion wie Liebe, Dankbarkeit, Geisteszustand, Wiedergeburt, Verzweiflung oder auch Trauer zugrunde.

 

Mit dem Gregor Lisser Double Quartet hat Lisser seiner künstlerischen Vision eine Gestalt gegeben. Schon während seines Studiums an der Hochschule der Künste Bern keimte der Gedanke auf, ein klassisches Streichquartett im Zusammenspiel mit einem Jazzquartett mit Leadtrompete die mannigfaltigen Klangnuancen im Spannungsfeld zwischen Klassik und Jazz ausloten zu lassen. Der besondere Reiz liegt dabei nicht zuletzt im sehr unterschiedlichen Klangvolumen der beiden Klankörper. Bei Lisser’s Arrangements verweben sich der fein ziselierte Klang der Streicher mit dem voluminöseren Sound der Rhythmusgruppe und der Trompete zu einem ganz neuen Klanggebilde von höchster Dreidimensionalität. Man hört seinen Kompositionen an, dass er jeden einzelnen Musiker schon während des Arbeitsprozesses klar vor seinem „geistigen Ohr“ hatte – jeder Ton scheint seinen Mitmusikern Dave Blaser (tr), Michael Haudenschild (p), André Pousaz (b), Vincent Milliou (vio), Samuel Jungen (vio), Adrian Häusler (bra) und Raphael Heggendorn (cello) auf den Leib komponiert. Gregor Lisser serviert mit dieser jungen Riege hochkarätiger Musiker aus dem Großraum Bern die perfekte Balance zwischen individueller jazziger Improvisation und klassisch auskomponierten Arrangements.

 

On Eleven ist Musik, die Weite spürbar werden lässt, die Raum lässt zum Atmen – die gleichermaßen Nahrung bietet für Geist und Seele. Die Zeit vergessen lässt, indem sie Zeit erlebbar macht!

 

- Monika Schumacher, ButMo Communications

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“If you are in a hurry, go slowly” – this Chinese proverb has been set aside on the Swiss composer and drummer Gregor Lisser‘s On Eleven, his debut album with the Gregor Lisser Double Quartet. Lisser explores how deceleration can be ex- pressed musically, in complex as well as thrilling and catchy ways, across the album‘s seven compositions and the arrangement of Coleman‘s “Lonely Woman“. Even the title he‘s given this first release, On Eleven, hints at the artistic essence of the album. It‘s a colloquial expression meaning “to go on foot“. And true enough, the exceptional Swiss musician found the inspiration for all of his compositions during long nature walks. 

 

“Speed has become the mantra of our age. At the same time, slowness can sparkle with unparalleled wonder“ said the artist. But if anyone is expecting to find a sense of solemn monotony in his compositions, the rousing album opener “State Of Mind” will soon set them straight! 

 

Perhaps provocatively, Lisser sees himself as “sculpting time with an instrument – a drummer who divides time into regular or irregular sections“. Are these merely the fantasies of a young musician? Not in the least! Rather, it is the description of a highly penetrating mental and musical engagement with the subject of deceleration; of that serenity which inevitably descends on the listener when they hear music intensively. Each of the eight pieces is based on a formative emotionality or affection, be it love, gratitude, state of mind, rebirth, despair or even grief. 

 

With the Gregor Lisser Double Quartet, Lisser has lent shape to his artistic vision. He had already begun to form the idea during his studies at the Bern University of the Arts; a classical string quartet playing together with a jazz quartet, including a lead trumpet. A group that could explore the many nuances of sound found in that field of tension between classical and jazz. The unique appeal of this formation lies not least in the very different volumes generated by the two lineups. In Lisser‘s arrangements, the finely inscribed sounds of the strings are interwoven with the much louder rhythm section and trumpet to form a completely new and three-dimensional soundscape. In his compositions, one can tell that he held every single musician clearly in his “cognitive ear” during the writing process. Each sound seems perfectly tailored for his fellow musicians: Dave Blaser (tpt), Michael Haudenschild (p), André Pousaz (b), Vincent Milliou (vn), Samuel Jungen (vn), Adrian Häusler (va), and Raphael Heggendorn (cello). With this young group of top-class musicians from the Greater Bern area, Gregor Lisser serves up the perfect balance between individual jazzy improvisation and classically composed arrangements. 

 

On Eleven is music which allows you to feel the vastness, that gives you the room to breathe – that provides equal nourishment for the mind and the soul. It lets you forget time by making time come alive! 

- Monika Schumacher, ButMo Communications

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Reviews

Imitonios, modernjazz.gr


«I believe that a real art musician, consciously or unconsciously, can talk about life and his times, through the musical action itself, even without the need of lyrics. For example, in 1959, Ornette Coleman recorded “Lonely Woman,” a “harsh” and dramatic “harmolody” as an acoustic picture of an old lonely woman who inspired him. It is as if the sobbing and the cries of this woman are borne out by Don Cherry’s cornet and the composer’s alto saxophone. They play in blue feel, with no bars, against Billy Higgins’s double time swing and Charlie Haden’s pedal bass, without being limited by any harmonic framework of a polyphonic instrument.

A beautiful and emblematic piece of jazz history that yields the despair and the strength of the lonely woman of that time, who went against the established (rhythm) and, having escaped from the social context (harmony), was now freed. It was the beginning of the free jazz, alongside with the libertarian mood of society.

 

«On Eleven», his recent first album and among his other compositions, Swiss drummer and composer Gregor Lisserpresents an inventive revision of “Lonely Woman,” in which, according to my opinion, describes very successfully the modern lonely woman. The group consists of a jazz quartet with trumpet, plus a classic string quartet. With many references to the original, which bear witness to a deep knowledge and inspiration, “Lonely Woman” is defined today into a complex, inevitable harmonic context from the strings (the new pluralistic and unprejudiced social environment), which, at the beginning heralds the coming sadness, but soon after becomes pleasant and rhythmic (the prevalence of positive thinking and action). Jazz rhythm section certifies the groove, until the lonely woman unexpectedly appears, with the theme from trumpet sounding distant, altered and considerate (times have changed and passion tends to disappear). Although, conflict and acceptance come mixed by the rest of the group, preserving a scent from the past. The piano solo comes to reassure us that everything is going well, the beat becomes modern, and the trumpet is carried away and forgets its melancholy. However, the background strings express an underlying concern, culminating to a finale, when they take over the lonely woman’s theme all by themselves, recognizing that the problem is no longer personal, it is also social! (Believe it, if you like!)»

 

- Imitonios, modernjazz.gr